Jonge vrouw die een waaier vasthoudt op een olieverf schilderij van Simon Maris

De verleidelijke waaier: Was er echt sprake van een geheime taal?

De taal en etiquette van de waaier – een echte gebarentaal of een mythe?

Tegenwoordig horen we vaak dat waaiers in de Victoriaanse tijd werden gebruikt om geheime boodschappen over te brengen, aan vrienden of aan vrijers. Hoewel er in het begin van de 19e eeuw ook mannen waren die kleinere waaiers gebruikten, waren het uiteindelijk vooral vrouwen die zich ermee sierden. Zij zouden een soort geheime waaiertaal beheersen – vergelijkbaar met de signalen die soms met handschoenen of parasols werden gegeven. Zo zou je met het ronddraaien van een waaier in de linkerhand stiekem kunnen zeggen: “We worden in de gaten gehouden.” En door de waaier speels over je wang te laten glijden, kon je de boodschap geven: “Ik hou van je.”

Een taal met meer dan twintig gebaren

Als dame trok je in die tijd sowieso al de aandacht door elegant met een waaier te wapperen. Maar of de waaiertaal daadwerkelijk werd begrepen – laat staan praktisch toepasbaar was – blijft de vraag. Er waren meer dan twintig verschillende gebaren (binnenkort kun je hier meer over lezen!), die je bovendien subtiel moest uitvoeren. Het is dan ook twijfelachtig of de mannelijke ontvanger deze geheime signalen überhaupt begreep. Of de boodschap echt aankwam, valt dus te betwijfelen.

De etiquette van de waaier als promotiemiddel

De zogenaamde waaiertaal kreeg bekendheid nadat een Franse waaiermaker aan het begin van de 19e eeuw een lijst van gebaren op schrift stelde. Zie het als een soort etiquettehandleiding. Het voornaamste doel? De verkoop van waaiers stimuleren. Hoewel de achterliggende gedachte dus iets minder romantisch was dan de gebarentaal zelf, sloeg het idee wél aan. De folder werd een groot succes – en de waaiermaker kreeg zelfs de eer Koningin Victoria tot zijn klantenkring te mogen rekenen.

 

La dama del abanico, is een olieverf schilderij van Diego Velázquez. De vouw houdt de waaier in de rechterhand en heeft donkere kleding aan..


Links: Simon Maris, Isabelle, olieverf op doek, 41 x 29cm, ong. 1895-1922, Rijksmuseum Amsterdam Public domain, via Wikimedia Commons
Rechts: Diego Velázquez, La dama del abanico, 95 x 70cm, olieverf op doek, ong. 1635-40 Public domain, via Wikimedia Commons

De waaier in de kunst

De etiquette rondom de waaier mag dan grotendeels een mythe zijn, ze sprak wel tot de verbeelding. In Oscar Wilde’s toneelstuk Lady Windermere’s Fan speelt de waaier zelfs een centrale rol. Ook in de schilderkunst zien we de innige band tussen vrouwen en hun waaiers terug. Denk aan de talrijke portretten van de Spaanse schilder Ignacio Zuloaga, maar ook aan eerdere werken van onder anderen Gustave Klimt, de Isabella van Simon Maris, of de portretten van Velázquez.
Allemaal goede redenen om zelf ook eens met een mooie waaier voor de dag te komen!

 

Op dit schilderij van Ignacio Zuloaga hebben drie vrouwen uit de familie van zijn oom een waaier in de hand. Er wordt een schilderij gemaakt.


Ignacio Zuloaga, Mijn oom Daniël en zijn familie, olieverf op doek, 205,1 x 289,5 cm, 1910, Public domain, via Wikimedia Commons



Gustave Klimt, Dame met waaier, 100 x100 cm, olieverf op doek, via Wikimedia Commons

etiquette fans klimt language maris velazquez zuloaga

Older Post

Fans

RSS
types of wood ottimare artisanal handfan. Kotibe, birch and black varnish
AEA birch kotibe Spanish wood

Welke houtsoorten worden gebruikt voor artisanale AEA Spaanse waaiers?

Het hout waarvan het frame van een waaier is gemaakt, is naast de stof het belangrijkste materiaal dat de kwaliteit van de waaier bepaalt. Behalve...

Read more
Image of woman with fan on an oil painting by Gustav Klimt
fan history

Geschiedenis van de gevouwen waaier: van ‘coup roze’ tot op het podium bij Taylor Swift, Beyonce en de flamenco (deel 2)

In deel 1 van de geschiedenis van de waaier kon je lezen hoe de waaier door Portugese scheepvaarders terecht kwam in Europa en daar van...

Read more